Doubleinfinity Book Club Review - Eliza and Her Monsters (Francesca Zappia)

Formát: E-book
Nakladatelství: Greenwillow Books
Překlad: -
Rok vydání: 2017
Žánr: román, young adult, contemporary
Oficiální anotace (EN): Her story is a phenomenon. Her life is a disaster.

In the real world, Eliza Mirk is shy, weird, and friendless. Online, she's LadyConstellation, the anonymous creator of the wildly popular webcomic Monstrous Sea. Eliza can't imagine enjoying the real world as much as she loves the online one, and she has no desire to try.

Then Wallace Warland, Monstrous Sea's biggest fanfiction writer, transfers to her school. Wallace thinks Eliza is just another fan, and as he draws her out of her shell, she begins to wonder if a life offline might be worthwhile.

But when Eliza's secret is accidentally shared with the world, everything she's built-her story, her relationship with Wallace, and even her sanity-begins to fall apart.

Moje recenze: Eliza Mirk je dospívající dívka, jejíž život není dokonalý. V reálném světě je plachá, tichá a uzavřená. Ale naštěstí pro ni, toto není její jediný život. Na internetu se z ní stává LadyConstellation, autorka populárního komiksu Monstrous Sea. Tam nikdo netuší, kdo skutečně je, ale všichni ji milují. Elize takovýto život naprosto vyhovuje, dokud nepotká Wallace, nejpopulárnějšího autor fanfikcí k Monstrous Sea. On ovšem netuší, že právě ona je autorkou. Dokáže Eliza nadále oddělit skutečný život od toho internetového?

Od Francescy jsem už kdysi četla knihu Uvnitř tvé hlavy, takže jsem byla moc zvědavá, s čím přišla tentokrát. I tady se námět dotýká psychických nemocí, ale tentokrát hlavně úzkosti. Já mám psychologické knihy ráda, sama jsem chtěla jít na psychologii, takže se v tom i docela orientuju a musím říct, že právě Francesca Zappia vykresluje všechny tyto nemoci opravdu věrohodně a realisticky.

Eliza je přesně ten typ postavy, do které je velmi jednoduché se vcítit. Pokud se nějak pohybujete v blogové sféře nebo něčem podobném, tak tohle je přesně příběh pro vás, protože ačkoliv Eliza vytváří komiks, ty základní parametry jsou dost podobné. Vystupuje anonymně, nikdo ji doopravdy nezná, takže je to pro ni útěk z reality, její bezpečné útočiště. Díky tomu si myslím, že příběh osloví široké spektrum čtenářů.
Na rozdíl od Elizy si Wallace na své anonymitě až tak nepotrpí, a je schopný přiznat, kdo doopravdy je, ale sociální úzkost pociťuje ještě více, než Eliza. Proto jsou pro sebe naprosto perfektní, protože si rozumí a jsou pro sebe oporou.
V celé knize jsou i útržky z Elizina komiksu, který bych si moc ráda přečetla celý, protože vypadá velice zajímavě. Dá se tedy říct, že to je taková kniha v knize. Doufám, že Yoli vydá i tuto knihu, aby si ji mohli přečíst i čtenáři u nás, kteří nejsou zvyklí číst v angličtině.

Sice stále se mi asi líbí víc Uvnitř mé hlavy, možná proto, že mě mnohem více šokovala, a právě ten šok nebo moment překvapení mi tady lehce chyběl, ale i tak jsem si u toho trošku pobrečela, tomu se prostě člověk nevyhne. Za sebe mohu doporučit, jak říkám, je to kniha, která je svým tématem blízká velké spoustě lidí.

4/5

Recenze Amy:

Broken people don't hide from their monsters. Broken people let themselves be eaten.

V reálném světě je Eliza tichá, stydlivá a snadným terčem posměchu pro své spolužáky. LadyConstellation, autorka světoznámého online komiksu, je jejím opakem. Nikdo by si nepomyslel, že se jedná o jednu osobu. Eliza raději tráví svůj volný čas u počítače, kde má přátele a kde není Elizou, přesto je sama sebou. Problém nastane, když se seznámí s Wallacem. Wallace však není jen její spolužák, ale i autor slavné povídky na motivy Elizina komiksu. Wallace je rád, že objevil dalšího fanouška LadyConstellation. Eliza se nyní ocitá v ještě těsnější pasti mezi realitou a online světem, který musí za každou cenu uchovat v tajnosti.

All these people who love Monstrous Sea-they're numbers on a screen. Comments, views, likes. The bigger the numbers get, the less like people they seem. It's easy to forget they're humans like Wallace. Like me.

Pro Elizu představuje škola noční můru. Je asociál, ráda zůstává neviditelnou a veškerý volný čas tráví tvořením komiksu nebo dopisováním se svými fanoušky. Je uzavřená i v rodinném kruhu, rodiče a sourozenci jí moc nerozumí. Dalo by se říct, že se jedná o moderní dítě online éry, které dává přednost obrazovce počítače před realitou. Ze strany rodičů může očekávat pouze velké nepochopení a snahu ji přetvořit k obrazu svému, čímž se ještě více distancuje.

V naprosté většině knih, kde je hlavní hrdinka tak zakřiknutá jako Eliza nebo i méně, se hrdinka seznámí s nějakým otevřeným, společenským či přímo arogantním klukem, který ji pomůže vylézt z ulity. Myslela jsem si, že u Elizy to bude to samé. O to větší překvapení bylo, když jsem zjistila, že Wallace je na tom vlastně dost podobně. Moc mě potěšilo, že autorka nevytvořila z Wallace klišoidní postavu společenského kluka, který má zachránit tichou holku.

Over the years, LadyConstellation has been "found out" many times. Usually someone trying to grab a little popularity before the researchers came and stripped away the fame. But this time it's true, and the truth has a way of holding on. Truth is the worst monster, because it never really goes away.

Wallace stejně jako Eliza je na internetu úplně jiným člověkem než v reálu. Až díky Wallacovi se setká se svými fanoušky, před kterými však předstírá, že je také fanynka. Eliza se snaží utajit svou online totožnost, což jí ale schůzky s Wallacem a fanoušky rozhodně nezjednodušují. Jakýkoliv návrat do reality (kde se navíc diskutuje o jejím komiksu) je pro ni stále těžší, protože se musí mít stále na pozoru.

Před realitou utíká do svého vysněného vymyšleného světa, kde má přátele- ať už se jedná o její vymyšlené postavy, či o fanoušky a pomocníky. Se dvěma svými nejlepšími přáteli se seznámila právě díky své tvorbě a přestože toho o sobě hodně vědí, nikdy se neviděli. Pouze si dopisují, protože osobní setkání či videochat by narušil kouzlo jejich anonymity. I když to jsou nejlepší přátelé, jsou mezi nimi docela rozdíly - Emmy je teprve čtrnáctiletý génius a Maxovi je dvaadvacet a pracuje - přes internet se však mohou snadno seznámit a kamarádit a ani věkový rozdíl a jiné odlišnosti nedělají problémy. Elizini rodiče její internetové přátelství neschvalují, protože není ''reálné''.

I do have friends. Maybe they live hundreds of miles away from me, and maybe I can only talk to them through a screen, but they're still my friends. They don't just hold Monstrous Sea together. They hold me together.

Abych byla upřímná, tak si nedokážu vzpomenout na žádnou knižní postavu, se kterou bych toho měla tolik společeného jako v případě Elizy. Přestože nejsem žádná světoznámá tvůrkyně komiksu, tak si můžu sebe představit na jejím místě. Mám podobnou povahu i myšlení jako Eliza a navíc jsem dříve několik let blogovala a vlastně hodně věcí, s čím se potýká Eliza, znám ze své zkušenosti. Ještě před několika lety byl pro mě blog vším a obávala jsem se, co kdyby nějaký můj známý přišel na to, že to jsem vlastně já. Je to dost děsívá představa, obzvlášť pro někoho takového, jako jsem já či Eliza. Ale na druhou stranu z toho vzešlo mé přátelství s Ellou, kterou tímto zdravím. ☺

Kromě ústředního příběhu kniha obsahuje i Eliziny kresby a její příběh. Kromě toho zde najdete i konverzace z chatu. Zpočátku jsem byla docela zmatená, než jsem si uvědomila, kdo se jak jmenuje na chatu, jak se jmenují ve skutečnosti a kdo jsou jen postavy z komiksu. Když jsem se ale zorientovala, tak jsem se mohla plně zabrat do příběhu. Kniha se velmi dobře čte i díky zmíněným kresbám a chatování, a navíc takhle můžeme Elizu a její přátele ještě lépe poznat.

Creating art is a lonely task, which is why we introverts revel in it, but when we have fans
looming over us, it becomes loneliness of a different sort. We become caged animals watched by zoo-goers, expected to perform lest the crowd grow bored or angry. It's not always bad. Sometimes we do well, and the cage feels more like a pedestal.

Dalo by se říct, že tato kniha je něco jako Girl Online, ale mnohokrát lepší. Už dříve jsem četla Uvnitř mé hlavy a od té doby jsem se těšila na to, až se dostanu k této knize. Autorka zde pracovala s podobnými tématy (psychické problémy, nechápající rodiče, tajnosti hlavních hrdinek, které se seznámí s outsiderem či nějak zvláštním klukem). Mám tak trochu pocit, že pokud se autorka bude věnovat psaní i nadále, tak znovu vytvoří nějakou maturantku, která kvůli psychickým problémům bude mít se studiem docela problémy. Moc se mi líbí, že název knihy je i není metaforou.

Kromě propojení světa za obrazovkou a ''tím venku'' se však ústřední dvojka potýká s představami o budoucnosti. Wallace se i nadále chce věnovat psaní, které ho baví. Eliza postupně ztrácí víru v sebe a svou tvorbu. Má pocit, že její fanoušci ji vidí jen jako tvůrce komiksu, jejíž životní poslání je pravidelně zveřejňovat komiks, a ne jako normálního člověka se skutečnými problémy. Dvojice je tedy postavena před rozhodnutím, co je doopravdy důležité. Kniha nese poselství, že člověk má vykonávat takovou práci, která ho baví, ale zároveň nezajít tak daleko, že by bez ní člověk ztratil smysl života.

My will is gone. My will to draw, my will to talk, my will to do anything. Where Monstrous Sea once wrapped around my heart, there is nothing anymore. Maybe that's normal. The things you care most about are the ones that leave the biggest holes.

Kniha je velice inspirativní a v jistých ohledech i napínavá. Rozhodně ji mohu doporučit všem teenagerům a hlavně těm, kteří mají internet jako jiný svět, kde mohou ukládat svou tvorbu, aniž by to jejich okolí vědělo. Také si myslím, že mnozí rodiče (hlavně ti, jejichž děti jsou na tom podobně jako Eliza nebo Wallace) by si tuto knihu měli přečíst, protože takhle svým dětem jistě více porozumí. HODNOCENÍ: 5/5*

Like life, what gives a story its meaning is the fact that it ends. Our stories have lives of their own-and it's up to us to make them mean something.