Ztráty a nálezy (Brooke Davis) - Book Review

Jazyk: Čeština
Formát: Vázaná kniha
Nakladatelství: Mladá fronta
Překlad: Jana Hejná
Rok vydání: 2015
Žánr: román
Oficiální anotace (CZ): Millie je sedmiletá holčička se zrzavými kudrnami a červenými gumáky. Vede si seznam mrtvých tvorů, na němž kromě pavouka a sousedovic kočky figuruje také tatínek. Jednoho dne ji ovšem maminka zanechá samotnou v obchodním domě pod stojanem s obrovitánskými spoďárami a už se nevrátí. Agatha nevyšla od smrti manžela z domu. Prázdnotu ve svém životě vyplňuje pořváváním po kolemjdoucích, sledováním televize a přesným denním rozvrhem. Písař Karl se najednou ocitne v domově důchodců. V náhlém radostném popudu však zatouží znovu žít a uprchne. Náhoda svede tyto tři dohromady. Společně se vydávají na cestu přes půlku Austrálie, aby našli Milliinu maminku a v konečném důsledku zjistili, že i mladí mohou být moudří, že stáří nerovná se smrt a že klíčem ke šťastnému životu může být i občasné porušení pravidel. Tento okouzlující příběh čtenáře rozpláče i rozesměje a přesvědčí je o tom, že nikdy není pozdě svůj život od základů změnit.

Moje recenze: Na začátek vám budu vyprávět pohádku o tom, jak Ella ke knize přišla. Těšíte se? Bylo nebylo, v jedné daleké zemi za devatero horami a devatero řekami, psal se rok 2015 a Ella byla středoškolačka, ve svém posledním ročníku studia. Každý den jezdila do školy a ze školy vlakem. A jak to tak bývá, na nádražích často bývají plakáty s reklamami. Jednoho dne tak Ella seděla ve vlaku a zahlédla plakát s knihou Ztráty a nálezy. Asi se všichni ptáte, co je na tom tak zajímavého? Hned uvidíte.
Ella zírá na plakát a spatří jméno autorky.

Ella: "Hele, myslíš, že to je TA Brooke Davisová?

Ellina kamarádka: "Kdo je Brooke Davisová?

Ella: "No přece Brooke Davisová, nejlepší postava One Tree Hill!

Ellina kamarádka: "Aha, tak tu neznám"

Ella: "No tak nic"

A od té doby byla Ella touto knihou fascinována. Ella samozřejmě věděla, že to není TA Brooke Davisová, ale ta náhodná shoda jmen byla natolik zajímavá, že Ellu kniha zaujala. A o více než rok později se Ella s knihou znovu shledala a žily spolu šťastně až do smrti. Tak co, skvělá pohádka, že?

Ale teď už vážně, přejdeme konečně k té recenzi. Za ten úvod se omlouvám, ale já jsem prostě musela. Řekněme, že spisovatelka pohádek ze mě nikdy nebude (ani jakákoliv jiná spisovatelka, ale snít může dál, že?). Klidně si moji "pohádku" zrecenzujte, ale víc jak 1 hvězdičku si nezaslouží. Ale to jsem zase odběhla od tématu, tak zpátky ke knize.

Nevím, jestli se mnou je něco špatně, ale mě naprosto magicky přitahují knihy přirovnávané a doporučení pro čtenáře Stoletého staříka, jedná z asi 4 knih, které jsem nebyla schopna dočíst. Asi v tom je nějaká ironie života, netuším. Ale upřímně, když jsem knihu brala do ruky, skoro nic jsem o ní nevěda (až na Brooke Davisovou, pochopitelně).

Příběh malé Millie, Písaře Karla i Agathy Panthy je sice na jednu stranu velice zajímavý, ale jsem z něj docela rozpačitá. Pár dnů jsem nad knihou přemýšlela, ale stále nevím, co si o ní mám myslet. Pravdou je, že ve mně moc silný dojem nezanechala, už teď jsem spoustu věcí zapomněla. Co mě hodně zaujalo je fakt, že přímá řeč je psaná pomocí kurzívy a nejsou tam uvozovky. Chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykla, ale pak mi to přišlo docela zajímavé.

Další věc, která mně zaujala je, že Millie občas vymýšlela básničky z útržků rozhovorů lidí, které sice nedávaly smysl, jak byly vytržené z kontextu, ale bylo to opravdu zajímavé, jak nad tím člověk přemýšlel.

Tohle je ale asi všechno, co můžu říct. Nenudila jsem se, ale není to příběh, který by mě okouzlil. Vidím to tak na pomezí Stoletého staříka a Oveho. Neměla jsem problém to přečíst, ale na druhou stranu to ve mně nezanechalo nějaký hlubší dojem a nic moc jsem si z toho neodnesla. Prostě taková průměrná knížka, na kterou budou ale hodně různorodé názory, proto se nedá vyloženě říct, komu se bude líbit a komu ne. Pokud jste četli jednu z výše zmíněných knih a líbila se vám, tak nemáte co ztratit. Pokud ne, tak by vám i tahle kniha mohla dělat problém.

3/5