Doubleinfinity Book Club Review - The Raven Boys (Maggie Stiefvater)

1/03/2018 10:07:00 odp.

17675462
Původní název: The Raven Boys
Český název: Osudný polibek
Autor: Maggie Stiefvater
Počet stran: 409
Jazyk: Angličtina
Formát: E-book
Nakladatelství: Scholastic Press
Překlad: Pavla Paseková
Rok vydání: 2012
Žánr: román, young adult, fantasy, paranormální
Oficiální anotace (CZ): Šestnáctiletá Lila se narodila do rodiny senzibilů a jasnovidců. Ve svém osudu má napsáno, že až políbí svou pravou lásku, dotyčný zemře. Lila se proto rozhodne, že nikdy nikoho líbat nebude. Kluci ji nezajímají a hlavně ne ti z Havraního bratrstva, party bohatých studentů místní elitní školy. S těmi jsou jenom potíže. Jenže když ve své první jasnovidné vizi spatří Ganseyho, vůdce Havraního bratrstva, který má během příštího roku zemřít, nedokáže ho vyhnat z hlavy. Když se s ním pak setká tváří v tvář, polibek smrti se stane reálnou hrozbou...

Oficiální anotace (EN): "There are only two reasons a non-seer would see a spirit on St. Mark's Eve," Neeve said. "Either you're his true love . . . or you killed him."

It is freezing in the churchyard, even before the dead arrive.

Every year, Blue Sargent stands next to her clairvoyant mother as the soon-to-be dead walk past. Blue herself never sees them-not until this year, when a boy emerges from the dark and speaks directly to her.

His name is Gansey, and Blue soon discovers that he is a rich student at Aglionby, the local private school. Blue has a policy of staying away from Aglionby boys. Known as Raven Boys, they can only mean trouble.

But Blue is drawn to Gansey, in a way she can't entirely explain. He has it all-family money, good looks, devoted friends-but he's looking for much more than that. He is on a quest that has encompassed three other Raven Boys: Adam, the scholarship student who resents all the privilege around him; Ronan, the fierce soul who ranges from anger to despair; and Noah, the taciturn watcher of the four, who notices many things but says very little.

For as long as she can remember, Blue has been warned that she will cause her true love to die. She never thought this would be a problem. But now, as her life becomes caught up in the strange and sinister world of the Raven Boys, she's not so sure anymore.


Moje recenze: Šestnáctiletá Blue sice patří do rodiny senzibilů, nicméně sama žádné věštecké schopnosti nemá. Jednou ročně ovšem pomáhá svojí mámě zjišťovat, kdo má během následujícího roku zemřít. A tak se stane, že tam uvidí Ganseyho, člena Havraního bratrstva, místní elitní školy. A Blue nemůže přestat myslet na to, jak zemře. Jednu moc totiž přece jenom má. Když políbí svoji pravou lásku, zemře. Je možné, že to ona bude jeho zkázou? A když se s kluky setká, pochopí, že by skutečně mohla mít pravdu.

Na The Raven Boys jsem se chystala opravdu dlouho, protože hodně lidí tuto sérii miluje, tak jsem samozřejmě chtěla vidět, co na tom mají. A musím říct, že to bylo opravdu výborně napsané. Od Maggie to byla moje první kniha, ačkoliv její předchozí série Mrazení vyšla i u nás. Hrozně se mi líbil námět té knížky, všechny ty paranormální jevy, věštkyně, předpovědi budoucnosti, věštby při narození, prostě nápad skvělý.

Nechyběly samozřejmě ani šokující zvraty, které jsem fakt nečekala a celkově to bylo i dost akční. Navíc psaní Maggie je takové dost poetické a kouzelné, takže to skvěle sedí k tomu tématu a perfektně ho doplňuje. A nenechte se odradit anotací, protože ta je taková matoucí, já jsem teda čekala, že to bude něco úplně jiného, než co se z toho nakonec vyklubalo, ale naštvaná ani zklamaná rozhodně nejsem, spíš naopak. Záměrně jsem tedy úvod zvolila jako jakousi parafrázi, abyste do toho šli s tím samým zmateným očekáváním.

Musím pochválit postavy, protože ty se fakt povedly, ať už hlavní hrdinka Blue, která není jako typické YA hrdinky - tupá, naivní, na zabití a na rameni si vláčí pytel až po okraj plný naprosto totálně debilních rozhodnutí (samozřejmě nemyslím někoho konkrétního, že ano Bello. Ups). Blue je iniciativní, nesedí na zadku a nebrečí nad svou věštbou nebo nad tím, že nemá schopnosti, naopak se snaží něco změnit. No a Havraní bratrstvo? Pecka. Každý z kluků je úplně jiný. Adam je takové zlatíčko, Ronan je na zabití, ale samozřejmě ho taky milujete, Gansey to má tak půl na půl, občas se chová jako debil, ale jinak je taky dost boží. No a pak je tam Noah, což je taková komplikovaná postava. Však uvidíte sami.

Pokud od toho čekáte přeslazenou romanťárnu, tak se nemůžete více plést, té romance tam opravdu moc není, spíš se tam jedná o ty paranormální věci. Teda ne že by tam žádná romantika nebyla, jen prostě není na prvním místě, jako to bývá u jiných knih, což je v tomto případě dobře, minimálně v tomto prvním díle by se to prostě nehodilo.

A co že mi na té knize vadilo? Vlastně ani pořádně nevím, ale na 5 hvězdiček to úplně nebylo. Byly tam trošku nudnější místa a občas jsem v tom ději trošku plavala, protože přiznávám, že ten jazyk není úplně nejjednodušší (četla jsem v angličtině). Žádný velký problém jsem neměla, a 4 hvězdičky je stále moc pěkné hodnocení.

Série má celkem 4 díly a já se těším, až si přečtu i ty další, protože jestli budou stejně dobré jako tohle, tak se mám na co těšit.


Moje hodnocení:
4/5



Mezi pobořenými zdmi, ze suti, která tam zbyla po propadlé střeše, rostla tráva až po kolena. Ke slunci se vypínaly stromky stejně vysoké jako ona. Po kostelních lavicích nebylo ani památky. Nebyly tam vůbec žádné známky, že by se v kostele kdy scházeli farníci. Bylo na něm cosi bezútěšného: ve vzduchu visela smrt bez naděje na vzkříšení.

Šestnáctiletá Lila nemá schopnosti jako její matka. Není vědma, přesto se její život točí okolo kouzel a nadpřirozena. Všechny vědmy tvrdí, že pokud políbí svou pravou lásku, dotyčný zemře. Když v předvečer dne Svatého Marka, kdy se u kostela shromažďují duchové budoucích nebožtíků, spatří ducha studenta z Aglioby, jedno je jisté: buď je jeho pravá láska, nebo ho zabije. Lila ovšem nehodlá nikoho zabíjet a že by se zamilovala do zazobance z místní elitní školy taky nehrozí. Když ovšem potká Ganseyho, jehož ducha viděla u kostela, vše se změní. I přes veškerá varování svých příbuzných se spřátelí s ním i s jeho kamarády, kteří vůbec nejsou takoví, jak si myslela, a pomůže jim dosáhnout cíle, který si určili - i když cesta bude strastiplná a smrtící.

Lila poznala jeho hlas. Musela se chytit zábradlí, aby neupadla. Do haly vešel Ředitel zeměkoule. To snad ne. To nemůže být on. Celou tu dobu se trápila, jak asi Gansey umře, a nakonec se ukáže, že ho zaškrtí holýma rukama.

Když jsem četla anotaci, tak jsem si myslela, že je to prostě nějaká paranormální romance typu Stmívání akorát s těmi rozdíly, že je to napsáno později, má to lepší hodnocení a místo upírů a vlkodlaků tam budou pobíhat vědmy. Byla hrozná chyba si něco takového myslet! Tato kniha je zatím moje největší knižní překvapení tohoto roku. Ne že by tam bylo hodně zvratů, které jsem nečekala (což samozřejmě bylo), ale největší šok bylo to, že jsem měla jakous takous představu, o čem kniha bude a jaké postavy asi budou, a ta byla hned ve druhé kapitole dost narušena.

Byla v pohodě, ale před tím než nastoupila do vrtulníku, to bylo mnohem lepší. Ne že by jí blikající kontrolky nebo nefunkční hodinky naháněly strach. Prostě jen ráno nevstala z postele s tím, že se octne na místě, kde se možná zastavil čas.

Když jsem četla oficiální anotaci, tak jsem si myslela, že to bude tak naivně romantický (a s hloupou hlavní hrdinkou), jak většina paranormálních romancí. Zatím jsem četla jenom první díl a rozhodně to není takové, jak anotace tvrdí. Ne že by to byla lež, ale anotace působí hrozně přeslazeně, a taková tato kniha rozhodně není.

Hluboko v horách, tam, kam nikdo nechodí, zurčela v potůčcích jarní voda. Adam má možná pravdu. Dnes v noci jako by se něco probouzelo, něco, co kdesi v úkrytu pomalu otevírá oči.

Co se týče postav, tak jsem si Lilu (v originále Blue) oblíbila a kluky taky. Z klučičího osazenstva jsem měla nejraději Adama, i když mě občas naštval. Gansey si mě zatím úplně nezískal. Docela mě mrzelo, že Noah v první půlce knihy skoro není, ale později to všechno vynahradí. A Ronan byl sice takový vztekloun, ale líbila se mi na něm jeho upřímnost. A jelikož zbožňuju havrany a podobné ptactvo, tak samozřejmě nesmím zapomenout na havraní slečnu Cirkulárku, která byla také skvělá.

Svíčka zhasla. Dvorek se ponořil do tmy. Nastalo hrobově ticho, jako by strom ani dvorek nebyly vůbec skutečně. Lily se zmocnila hrůza, že tam vážně ještě někdo, nebo něco, je.

Knihu jsem četla v češtině, ale ani tak to nebylo úplně jednoduché. Jak už jsem psala, kniha rozhodně není jen romance, ta je spíše na pozadí. Osudný polibek je taková směs mezi dějepisem, náboženstvím, filosofií a fyzikou, do které se přimíchají rituály, napdřirozeno a hry s časem. Příběh je opravdu poutavý, napínavý a velmi tajuplný a myslím si, že by bavil i kluky.
HODNOCENÍ: 4/5*


Voda zvolna protékala mezi břehy pokrytými jinovatkou a vedla je dolů ze svahu. Postupně se začalo oteplovat. Na větvích se tu a tam začaly objevovat ojedinělé červené lístky, a když Lila ukázala na vzrostlý platan s bělošedou kůrou a kmenem tak silným, že ho ani nešlo obejmout, bylo už zase léto.

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Mám takový pocit, že jsme v našich recenzích tak trochu zesměšnily Stmívání. :D

    OdpovědětVymazat

Popular Posts