Doubleinfinity Book Club Review - Before I Fall (Lauren Oliver)

Jazyk: Angličtina, Čeština
Formát: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Veronika Volhejnová
Rok vydání: 2011
Žánr: young adult

Oficiální anotace (CZ): Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili? Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona - od nejlepšího stolu v jídelně až po nejlepší parkovací místo. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života. Místo toho se ukáže, že je to den poslední…

Moje recenze: Sam je typická rozmazlená puberťačka, která má všechno, co by si mohla přát. Přátele, pozici jedné z nejpopulárnějších holek na střední škole a hlavně milující rodinu, které se ovšem jako správný teenager snaží vyhýbat, co to jen jde. Ovšem když se jednoho dne vrací pozdě večer z party, dojde k nehodě. Sam se následně probouzí ve své posteli a zjišťuje, že je pátek, 12. února. Opět. Znamená to, že včerejšek se nikdy nestal? Že to byl jen sen?

Na knihu jsem se chystala už dlouho, ale ideální čas nastal až před premiérou filmu. Od Lauren Oliver jsem už nějaké knihy četla, takže jsem doufala, že mě nezklame. Navíc ta anotace zní opravdu lákavě. Pokud máte rádi Laurenin styl psaní, tak nebudete mít žádný problém, je to čtivé a velmi chytlavé. Problém jsem měla s postavami, Sam mi první polovinu knihy vyloženě lezla na nervy, stejně tak její kamarádky. Prostě takové ty typické královny středí školy, Mean Girls.

Ovšem někdy v polovině nastane obrat a vy konečně Sam více porozumíte a sledujete, jak i ona začíná více chápat sama sebe, a hlavně své okolí, jaký dopad na něj mají její činy. Ovšem kamarádky mě štvaly snad až do konce.

Co se týče dalších postav, tak Samina sestra byla opravdu roztomilá, tu prostě nešlo nezbožňovat. No a Kent, ten byl taky zlatíčko. Velmi ráda bych si knihu přečetla i z jeho úhlu pohledu, protože byl prostě úžasný.

Co se týče rozuzlení celého příběhu, tak tady vám toho nemůžu moc prozradit. Můžu říct, že to pro mě bylo docela překvapivé a po delší době jsem se rozhodla, že jsem s koncem spokojená a jakýkoliv jiný by prostě nebyl dobrý. Chvíle před koncem je relativně nenáročný román, který vás však zároveň donutí přemýšlet. Každý den, každou hodinu i minutu děláme nekonečnou spoustu rozhodnutí. A ačkoliv si to někdy neuvědomujeme, neděláme je jen za sebe, ale i za všechny v našem okolí. Málokdy si uvědomíte, že když zrušíte schůzku s kamarádkou, protože vám do toho něco vlezlo, nebo nemáte chuť si vypít s mámou kafe, tak tím ovlivníte i tu druhou osobu. A měli bychom se zamyslet, jestli náhodou nečiníme rozhodnutí, která zraňují okolí, i když to možná nebylo našim úmyslem.

Komu bych knihu doporučila? Rozhodně všem. Ať už jste fanoušek Lauren nebo ne, tak byste si ji měli přečíst, za zkoušku nic nedáte. Je to výborně napsáno, čte se to opravdu rychle a věřím, že od poloviny ji nebudete schopni odložit a budete si namáhat hlavu nad tím, jak to všechno dopadne. Umře? Dostane druhou šanci? Nebo to snad byl jenom sen? To vše se dozvíte v knize.

4.5/5

Recenze Amy:

Tolik věcí zkrásní, když se člověk pořádně podívá.

Samantha Kingston má perfektní život. Má populárního přítele, ona a její kamarádky jsou královnami školy, a tak si může všechno dovolit. Je spousta dívek, které by si s ní vyměnily život. Jedné noci, když se vrací z párty domů, se ale stane obětí autonehody. Při nehodě umírá, přesto se ale druhé ráno probudí ve svém pokoji. Brzy však zjistí, že se jedná o stejný den, který už prožila, a že jedinou možností, jak se dostat v tohoto prokletí, je podívat se na svět jinýma očima.

Když umřete, věci se změní - nejspíš proto, že umřít je asi ta nejosamělejší věc, kterou můžete udělat.

Ráda bych řekla, že jsem Samanthu litovala, ale bohužel to tak není. Ona i většina ostatních postav byla pro mě téměř nesnesitelná. Sam patřila do té nejlepší společenské vrstvy a na ostatní se dívala skrz prsty a to aniž by si uvědomovala, proč to dělá. Myslím, že Samantha neměla žádnou hrdost. Lindsay se jí dřív posmívala, ale teď jsou nejlepší kamarádky. O svém příteli říkala, že ho miluje, ale měla jsem pocit, že s ním chodila jen proto, že se to od ní očekávalo. Vypadalo to, že se s těmito lidmi baví jen proto, aby nespadla na společenské dno, a to mi na ní hodně vadilo.

Dobrý kamarád zachovává tvoje tajemství. Nejlepší kamarád ti pomůže, abys svá tajemství zachoval ty sám.

V první polovině knihy je Samantha téměř stejná jako před nehodou. Vlastně si nic nejdřív vůbec nic neuvědomuje. Až po několikati dnech ale zjišťuje, o co všechno přišla, když žila svůj dokonalý život. Zjistí, že život nejsou jen mejdany a zábava. Postupně také odhaluje původ chování jejích kamarádek a snaží se zabránit následkům jejich chování.

Naděje udržuje člověka při životě. Dokonce i když jste mrtví, je to to jediné, co vás udržuje při životě.

Kniha čtenáře donutí přemýšlet o životě a o tom, co je ve skutečnosti nejcennější. Ukazuje, že i své blízké můžeme znát jen povrchově a ne jejich skutečné já. Kniha je inspirativní a chápu, proč je tolik uznávaná, ale jelikož jsem měla ze začátku s knihou i se Samanthou problémy, musím dát nižší hodnocení. HODNOCENÍ: 3/5*

Takové je loučení asi vždycky - jako když skáčete ze skály. Nejhorší na tom je rozhodnout se. Když jste jednou ve vzduchu, nemůžete už dělat nic.